ΣΧΟΛΕΙΟ, ΤΟ ΟΙΚΙΑΚΟ

Αυτή η εποχή, της καραντίνας, φαίνεται ότι έχει δημιουργήσει νέες συνήθειες, στις οποίες καλούμαστε να προσαρμοστούμε όλοι, μεγάλοι και παιδιά. Εκτός από τον εγκλεισμό, ένα από τα βασικά πράγματα που καλούνται να συνηθίσουν τα παιδιά είναι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεδομένου ότι τα σχολεία είναι κλειστά και αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρήσουν την επαφή τους με τα σχολικά πράγματα και να συνεχίσουν να μαθαίνουν. Πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα συνθήκη "σχολείου", αλλά και στην γενικότερη κατάσταση, τελικά; 


Η δική μας εμπειρία

Τι πρώτες μέρες, ο  Χάρης, που πηγαίνει στη δευτέρα δημοτικού, δεν "στρωνόταν" εύκολα να κάνει τις ασκήσεις που ο δάσκαλός του έστελνε μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Στο μυαλό του το "υποχρεωτικό" δεν υπήρχε, πολύ απλά γιατί τα σχολεία είναι κλειστά. Το ζούσε ως "διακοπές". Κάποια στιγμή προσαρμόστηκε γιατί κατάλαβε, μέρα με τη μέρα, ότι όλο αυτό είναι μια νέα κανονικότητα. Μπήκε, δηλαδή, σε πρόγραμμα. Διασκεδάσαμε όταν δημιουργήσαμε το προσωπικό μας προφίλ στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, με την φωτογραφία του Μέσι, όταν διάβαζε τα μηνύματα των συμμαθητών του ή του κυρίου του, όταν ορίσαμε μία συγκεκριμένη ώρα τα απογεύματα, εν μέσω παιδικών είναι η αλήθεια, για να διαβάζουμε.
Παρατήρησα, βέβαια, ότι όλη αυτή η διαδικασία ενδεχομένως να τον άγχωσε και λιγάκι. Θα αναφερθώ σε κάτι συγκεκριμένο. Πριν τις γιορτές, ο δάσκαλος μάς έστειλε ηλεκτρονικά ασκήσεις προπαίδειας. Υποτίθεται-και προς τιμήν του- ότι τις έστειλε σε παιχνιδιάρικο στυλ και μάλιστα "κομμένο και ραμμένο" στις προτιμήσεις μας, καθώς βρεθήκαμε στο γήπεδο και σε κάθε γινόμενο που βρίσκαμε σωστά, βάζαμε κι ένα γκολ! Ρίξαμε 20 πέναλτι και σκοπός μας ήταν να νικήσουμε με όσο το δυνατόν ευρύτερο σκορ τον...αόρατο αντίπαλο. Παρατήρησα ότι, αν και αρχικά ενθουσιάστηκε με την άσκηση, κάποια στιγμή αγχώθηκε γιατί νόμισε ότι η πλατφόρμα μετρούσε χρόνο και έπρεπε να απαντήσει όσο πιο γρήγορα μπορούσε. Δικό του, εσφαλμένο συμπέρασμα (και άγχος), αφού η άσκηση δεν χρονομετρούσε τις απαντήσεις.
Σε μια άλλη στιγμή, που μπήκαμε στην κυψέλη της τάξης μας, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης του σχολείου, αγχώθηκε και πάλι να δει αν κάτι είχε "ανεβεί" στον "τοίχο", αν οι συμμαθητές του υπήρξαν πιο γρήγοροι, πιο "επιμελείς μαθητές". Για να μην αναφερθώ καν στην αγωνία του όταν η φωτογραφία του Μέσι ανέβηκε κομμένη στο προφίλ του και έπρεπε να τη διορθώσουμε!
Όλα αυτά τα απέδωσα στην έλλειψη εξοικείωσης, αλλά είπα να το ψάξω και λίγο περισσότερο και γενικότερα, ώστε να βοηθηθώ κι εγώ και να τον βοηθήσω.

Συμβουλές για τους γονείς 


1. Περιορίζουμε ό,τι μπορεί να αποσπάσει την προσοχή τους την ώρα της μελέτης
Εκμεταλλευόμενα την "ψηφιακή καραντίνα", τα παιδιά μπορεί να αποσπώνται και, παράλληλα με το διάβασμα, να "σερφάρουν" πχ στο Youtube. Αυτό είναι κάτι που δε θέλουμε, τουλάχιστον όταν γίνεται ασύδοτα. Οπωσδήποτε επιτρέπουμε λίγο ανέμελο screening μέσα στην ημέρα, εν είδει διαλείμματος, αλλά μέχρι εκεί. Είναι σημαντικό να τους είναι ξεκάθαρο ότι ο υπολογιστής (το tablet κλπ) είναι το μέσο για να κάνουμε κυρίως τα μαθήματά μας.
2. Δημιουργούμε χώρο για μελέτη
Όλοι μας, εφόσον  δουλεύουμε στο σπίτι, έχουμε έναν χώρο εργασίας. Κάτι τέτοιο θα πρέπει να ισχύει και για τα παιδιά. Είναι καλό ο χώρος αυτός να είναι ήσυχος, άνετος και ειδικά προσαρμοσμένος για το διάβασμά τους. Σε κάθε περίπτωση, διαφορετικός από αυτόν όπου παίζουν βιντεοπαιχνίδια ή βλέπουν τηλεόραση.
3. Δεν ξεχνούμε το διάλειμμα
Η ρουτίνα και το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ σημαντικά για τα παιδιά, είτε πηγαίνουν σχολείο είτε "δουλεύουν" από το σπίτι, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να μπορούν να ξεκουράζονται. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το ξυπνητήρι είναι μία "ακραία" ιδέα τώρα που είμαστε στο σπίτι. Μία βόλτα στον ήλιο το απόγευμα, ένα ενδιάμεσο σνακ, η δυνατότητα χαλάρωσης μέσα στην ημέρα είναι όλα τους πράγματα που δικαιούνται τα παιδιά για να είναι πιο παραγωγικά.
4. Επιτρέπουμε βιντεοκλήσεις με φίλους, εφόσον το θέλουν
Το κλείσιμο των σχολείων έχει στερήσει τα παιδιά ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της καθημερινότητάς τους: τους φίλους τους, τους συμμαθητές τους. Ως προς αυτό το κομμάτι η τεχνολογία μπορεί να τους φέρει πιο κοντά, να ανταλλάξουν τα νέα τους, να πουν αστεία και μυστικά, σε έναν χώρο δικό τους, όχι με εμάς τους μεγάλους πάνω από το κεφάλι τους.
5. Εντάσσουμε στις νέες συνθήκες μελέτης πιο παραδοσιακές συνήθειες
Οπωσδήποτε οι οθόνες αποτελούν το αναγκαίο μέσο για την μελέτη σε αυτή τη φάση, αλλά θα πρέπει να φροντίσουμε ώστε να μην γίνεται κατάχρηση. Μπορούμε να εκτυπώσουμε φύλλα εργασίας για να κάνουμε επανάληψη, να ξεσκονίσουμε πχ το τετράδιο αντιγραφής και ορθογραφίας (εφόσον πρόκειται για μικρότερα παιδιά), να φτιάξουμε παζλ προπαίδειας, να κάνουμε πειράματα στο σπίτι. Είναι σημαντικό η χρήση της οθόνης να περιορίζεται στο απολύτως απαραίτητο, δεδομένου ότι ο εγκέφαλος των παιδιών είναι ανώριμος απέναντι στην υπερβολική χρήση.
6. Συνομιλούμε με άλλους γονείς
Προσωπικά αυτό με έχει βοηθήσει πολύ αυτή την περίοδο, όχι μόνο σε ό,τι έχει να κάνει με τα παιδιά, αλλά και με τη δική μου ψυχική διάθεση. Μέσα από τη συζήτηση ο ένας βοηθά τον άλλο, χωρίς καν να το επιδιώκει.
7. Φροντίζουμε τον ύπνο τους
Είναι δύσκολο να πέφτουν για ύπνο όπως όταν πήγαιναν στο σχολείο, αυτό είναι απόλυτα κατανοητό. Ωστόσο, δεν χρειάζεται και να ξενυχτούν (συνέχεια). Ο καλός, επαρκής ύπνος θα τα βοηθήσει την επόμενη μέρα καταρχάς να είναι πιο ήρεμα (δηλαδή όχι υπερβολικά ζωηρά), αλλά και πιο συγκεντρωμένα στο διάβασμα.
8. Τους εξηγούμε τη νέα κατάσταση
Είναι σημαντικό να τους βοηθήσουμε να καταλάβουν ότι ναι μεν τα σχολεία είναι κλειστά λόγω του κορωνοϊού, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ανταποκρινόμαστε στις υποχρεώσεις μας. Το καλό είναι ότι οι σχολικές υποχρεώσεις δεν είναι τόσο χρονοβόρες όπως πριν, με την έννοια ότι δεν υπάρχει παρακολούθηση μαθημάτων στο σχολείο. Χρειάζεται λίγη ώρα διαβάσματος την ημέρα και αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με καλή θέληση και πρόγραμμα.




Photocredits: shutterstock



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις