ΈΡΡΙΚΑ ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ: ΜΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΚΑΙ ΜΑΜΑ

Η Έρρικα Πατρικίου με τον γιο της, Γιώργο
Tην έχω δει αρκετές φορές σε live εμφανίσεις της, με πιο πρόσφατη αυτή πέρυσι το καλοκαίρι, στην Πορταριά Πηλίου, όπου ερμήνευε με θεατρικότητα έντεχνα κομμάτια, ανάμεσα στα οποία και ένα αγαπημένο μου: το "Παράπονο" (πιο γνωστό ως "Εδώ στου δρόμου τα μισά"), της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, σε σύνθεση Δημήτρη Παπαδημητρίου και στίχους του μεγάλου Οδυσσέα Ελύτη. Η φωνή της Έρρικας Πατρικίου σε ταδιδεύει με όχημα την μουσική σε όμορφα, συναισθηματικά μονοπάτια, με ένα, ας μου επιτραπεί, θεατράλε ύφος στην ερμηνεία.
 Είναι πολυπράγμων, έχει σπουδάσει την μουσική με πολύπλευρο τρόπο και είναι και μαμά ενός αγοριού. Συνεπώς, πληρεί κάθε προϋπόθεση για να την φιλοξενήσουμε στην Μαμαδοχώρα. Εκ προοιμίου, την ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη. 






Έρρικα, καλωσήρθες στην Μαμαδοχώρα. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Πώς και σε ποια ηλικία προέκυψε η μουσική στην ζωή σου;
Από την στιγμή που άνοιξα τα μάτια μου. Νομίζω ότι πρώτα τραγούδησα και μετά μίλησα. Δύο χρονών, πάντως, μάζευα κόσμο, ανέβαινα στην σκάλα και έδινα συναυλίες.

Τι σημαίνει για σένα η μουσική;
Η μουσική είναι ανάγκη μου. Είναι ζωτικής σημασίας. Υπαρξιακής. Αναπνέω μ' αυτό.

Με τον Αντώνη Μιτζέλο
Πώς αποφάσισες να την κάνεις επάγγελμα και να την σπουδάσεις τόσο πολύπλευρα; 
Δεν την νιώθω ως επάγγελμα. Αρχικά ήθελα να ασχοληθώ με το πιάνο και το κλασικό τραγούδι. Έτσι ξεκίνησα με μεγάλη όρεξη να σπουδάζω πιάνο και μονωδία. Ήταν όνειρό μου να γίνω λυρική τραγουδίστρια. Όμως σιγά-σιγά άρχισε να με έλκει ο λόγος του λαϊκού τραγουδιού με την ορθόδοξη έννοια του όρου. Το τραγούδι, ως φόρμα, είναι απλό και δεν διαρκεί παρά τρία περίπου λεπτά. Η γοητεία του είναι ο Λόγος. Στην Ελλάδα παράγεται με το λόγο να έχει πρωτεύουσα σημασία. Είναι σχεδόν αποκλειστικά μεσογειακό, αν όχι ελληνικό προϊόν. Εν αρχή ην ο λόγος. Η γλώσσα, η άρθρωση, τα φωνήεντα και τα σύμφωνα. Έπειτα το μουσικό πλαίσιο. Και ο ερμηνευτής-τραγουδιστής έρχεται τρίτος για να εκφράσει με την φωνή του το θέμα των δημιουργών. Αυτό λοιπόν μου προκάλεσε μεγάλη ευχαρίστηση. Σχεδόν ευτυχία. Έτσι, αφού πήρα το δίπλωμα στο κλασικό τραγούδι και κατάλαβα πόσο δύσκολο είναι να είσαι λυρική τραγουδίστρια στην Ελλάδα, άρχισα να ασχολούμαι με το σύγχρονο τραγούδι. Μαζί με αυτά έκανα σπουδές Ανώτερων Θεωρητικών γιατί ήθελα να μάθω να γράφω, να διαβάζω και ενίοτε να αναλύω την μουσική.

Ποια είναι για σένα η διαφορά ανάμεσα στο "τραγουδάω" και "ερμηνεύω";
Είναι έννοιες που συμπληρώνονται. Ο τραγουδιστής είναι κατά κανόνα αναγκαία συνθήκη για να είναι κανείς ερμηνευτής, αλλά δεν είναι επαρκής (ικανή). Ο ερμηνευτής "διαβάζει" το έργο όπως ο ηθοποιός. Προσπαθεί πρώτα απ' όλα να εκφράσει το αίσθημα του τραγουδιού, να είναι όσο το δυνατόν πιο πιστός και πιο κοντά στην ψυχή των δημιουργών.

Μίλησές μας για την ενασχόλησή σου με το παιδικό μουσικό θέατρο. Πώς προέκυψε αυτό το κομμάτι και τι σου έχει διδάξει; 
Προέκυψε από την μεγάλη μου αγάπη για τα παιδιά, αλλά και την συγγένειά του με το λυρικό θέατρο (όπερα).  Μου έχει διδάξει πολλά. Καταρχάς την αλήθεια. Ποτέ κανένα παιδί δεν θα υποκριθεί αν κάτι δεν του αρέσει. Καταλαβαίνεις αν αυτό που παρουσίασες ήταν όντως ποιοτικό, αν μίλησε στην ψυχή των παιδιών, αν τους δίδαξε κάτι. Με κάνει αληθινά ευτυχισμένη να βλέπω χαρούμενα παιδικά μάτια.

Ως καλλιτέχνιδα, αλλά και ως μητέρα, ποια θεωρείς ότι είναι η συμβολή της μουσικής στο μεγάλωμα ενός παιδιού; Ποια είναι τα οφέλη για την ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη;  
Χωρίς να είμαι ειδικός, έχω διαβάσει πως η μουσική είναι πολύ ισχυρό ερέθισμα, καθώς επιδρά ευθύς εξαρχής στον εγκέφαλο. Έχει σημασία ακόμη και στην κύηση. Αντίθετα, η μουσική με λόγο αρχίζει να δρα στη νηπιακή ηλικία. Εξάλλου, η μουσικοθεραπεία είναι μία μέθοδος με μεγάλη αποτελεσματικότητα, άρα μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.
Στην σκηνή με τον Σταμάτη Κραουνάκη


Από τις πολυάριθμες συνεργασίες σου με γνωστούς συνθέτες και δημιουργούς, θα ξεχώριζες κάποια και για ποιο λόγο; 
Όχι, σίγουρα δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια. Από όλους αυτούς τους ανθρώπους πήρα κάτι διαφορετικό που λειτούργησε μόνο θετικά στην εξέλιξή μου. Όχι μόνο την καλλιτεχνική, αλλά στον τρόπο που διαχερίζομαι και άλλα θέματα της ζωής μου.

Θα ήθελες να μας περιγράψεις την αλληλεπίδραση με το κοινό κάθε φορά που ανεβαίνεις σε μια μουσική σκηνή;
Η μουσική είναι συμπαντικό πράγμα. Την στιγμή που ανεβαίνω στην σκηνή οι αισθήσεις μου είναι υπερευαίσθητες. Νιώθω την επικοινωνία από κάθε ψιθύρισμα, ματιά, χειροκρότημα. Καταλαβαίνω αν τραγούδησα καλά, αν συγκίνησα. Όταν το κοινό συγκινείται, το εισπράττω άμεσα και αυθόρμητα. Η αντίληψή μου εκείνη την ώρα είναι πολύ οξυμένη.

Υπάρχει συνταγή  καλής μαμάς;
Αν υπήρχε, θα εφαρμοζόταν από τους πάντες. Το μόνο συστατικό που έχω στο νου είναι η αγάπη.

Έχεις μυήσει τον γιο σου στον μαγικό κόσμο από νότες; Πώς αντιδρά στις εμφανίσεις της μαμάς του; 
Απλά φρόντισα ώστε να υπάρχει ένα περιβάλλον αισθητικής τέτοιο που να διευρύνει τους ορίζοντες του παιδιού χωρίς να επιβάλω τίποτε. Δεν ασχολήθηκε με την μουσική, αλλά την αγαπάει πολύ. Αντιδρά με θαυμασμό, ενθουσιασμό και αγάπη και αυτό για μένα είναι αληθινή ευτυχία.

Τι σχεδιάζεις επαγγελματικά στο προσεχές διάστημα; Υπάρχουν κάποιες προγραμματισμένες εμφανίσεις για το καλοκαίρι; 
Ετοιμάζω έναν δίσκο με τραγούδια του συνεργάτη μου πιανίστα και συνθέτη Ηλία Χατζόγλου και είμαι πολύ ενθουσιασμένη διότι τα τραγούδια που έχει γράψει τα έχω λατρέψει ήδη. Επίσης, μέσα στον Μάιο θα κυκλοφορήσει το τρίτο single από την Heaven σε στίχους της Μαρίας Παναγιωτίδου και μουσική του Νίκου Μεργιαλή. Όσο για το καλοκαίρι, σίγουρα θα γίνουν όμορφα πράγματα, ακόμη, όμως, δεν υπάρχει πρόγραμμα. Βρίσκομαι στις συζητήσεις.






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις