ΔΥΣΛΕΞΙΑ: ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ
Έχει αποδειχθεί ότι οι μαθησιακές δυσκολίες, αν εντοπιστούν και αντιμετωπιστούν νωρίς, μπορούν να βελτιωθούν ή και να ξεπεραστούν. Βασική προϋπόθεση γι αυτό είναι, αφενός οι γονείς να ζητήσουν την συνδρομή ειδικών, αφετέρου να συνεργαστούν με τον εκπαιδευτικό του παιδιού τους. Μία από τις βασικές μαθησιακές δυσκολίες που ταλαιπωρεί κάποια παιδιά είναι η δυσλεξία. Αξίζει, λοιπόν, να αναφερθούμε στα σημάδια που υπαινίσσονται ότι το παιδί μας μας μπορεί να είναι δυσλεκτικό, ήδη από την προσχολική ηλικία. Πριν τα δούμε πιο αναλυτικά, εκείνο που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι η δυσλεξία δεν καθορίζει σε καμία περίπτωση την ευφυία ενός παιδιού, ούτε μπορεί να αναχαιτίσει την επιτυχία του, αν αντιμετωπιστεί. Επίσης, ένα δυσλεκτικό παιδί δεν θα πρέπει να φέρει κανένα στίγμα και αυτό είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε.
Το παιδί:
-δυσκολεύεται να προφέρει σωστά τις λέξεις και λέμε συχνά ότι μιλάει σαν μωρό
- ονοματίζει γνώριμα γι αυτό αντικείμενα ως "πράγμα", αποφεύγοντας το σωστό όνομα
-δεν ενδιαφέρεται ή δυσκολεύεται να καταλάβει τραγουδάκια που κάνουν ρίμες
-αγωνίζεται να θυμηθεί βασικές οδηγίες που περιλαμβάνουν κάποια βήματα
-μπερδεύει συχνά γράμματα που ακούνται παρόμοια
-μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ή έχουν παρόμοιο ήχο
-δυσκολεύεται να διαβάσει κοινές και γνωστές σε αυτό λέξεις
-παραλείπει μικρές λέξεις (πχ άρθρα) όταν διαβάζει μεγαλόφωνα
-παραλείπει να γράψει τα τελευταία γράμματα μιας λέξης
-δεν μπορεί να αναγνωρίσει κοινές λέξεις και συνήθως τις διαβάζει γράμμα-γράμμα
-μπορεί μια λέξη που την διαβάζει σωστά, να την προφέρει λάθος
-μπορεί να απαντήσει καλύτερα σε ερωτήσεις που αφορούν σε ένα κείμενο, όταν κάποιος του το διαβάζει μεγαλόφωνα
-αποφεύγει την ανάγνωση, μεγαλόφωνα ή σιωπηλά, είτε είναι στο σπίτι, είτε βρίσκεται στο σχολείο
-μπερδεύει γράμματα κατά την γραφή και κάνει αναγραμματισμούς.
-χρησιμοποιεί συγγενικές λέξεις για να αναφερθεί σε κάποιο αντικείμενο και όχι το ίδιο το αντικείμενο. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλει να αναφερθεί σε έναν φράχτη και να χρησιμοποιήσει την λέξη "έξοδος"
-δεν μπορεί να θυμηθεί εύκολα τις συντομογραφίες, ακόμη και αυτές που χρησιμοποιούν με τα παιδιά της ηλικίας του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
-δεν είναι σε θέση να κατανοήσει ανέκδοτα ή ιδιωματισμούς
-διαβάζει με πιο αργό ρυθμό σε σύγκριση με το πώς μιλάει στην καθημερινή του ζωή
-αντιδρά όταν του ζητείται να διαβάσει, είτε είναι στο σπίτι είτε στο σχολικό περιβάλλον.
Προσχολική ηλικία
Το παιδί:-δυσκολεύεται να προφέρει σωστά τις λέξεις και λέμε συχνά ότι μιλάει σαν μωρό
- ονοματίζει γνώριμα γι αυτό αντικείμενα ως "πράγμα", αποφεύγοντας το σωστό όνομα
-δεν ενδιαφέρεται ή δυσκολεύεται να καταλάβει τραγουδάκια που κάνουν ρίμες
-αγωνίζεται να θυμηθεί βασικές οδηγίες που περιλαμβάνουν κάποια βήματα
-μπερδεύει συχνά γράμματα που ακούνται παρόμοια
Νηπιαγωγείο
Το παιδί:-μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ή έχουν παρόμοιο ήχο
-δυσκολεύεται να διαβάσει κοινές και γνωστές σε αυτό λέξεις
-παραλείπει μικρές λέξεις (πχ άρθρα) όταν διαβάζει μεγαλόφωνα
-παραλείπει να γράψει τα τελευταία γράμματα μιας λέξης
Δημοτικό
Ο μαθητής:-δεν μπορεί να αναγνωρίσει κοινές λέξεις και συνήθως τις διαβάζει γράμμα-γράμμα
-μπορεί μια λέξη που την διαβάζει σωστά, να την προφέρει λάθος
-μπορεί να απαντήσει καλύτερα σε ερωτήσεις που αφορούν σε ένα κείμενο, όταν κάποιος του το διαβάζει μεγαλόφωνα
-αποφεύγει την ανάγνωση, μεγαλόφωνα ή σιωπηλά, είτε είναι στο σπίτι, είτε βρίσκεται στο σχολείο
-μπερδεύει γράμματα κατά την γραφή και κάνει αναγραμματισμούς.
Εφηβεία
Ο έφηβος:-χρησιμοποιεί συγγενικές λέξεις για να αναφερθεί σε κάποιο αντικείμενο και όχι το ίδιο το αντικείμενο. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλει να αναφερθεί σε έναν φράχτη και να χρησιμοποιήσει την λέξη "έξοδος"
-δεν μπορεί να θυμηθεί εύκολα τις συντομογραφίες, ακόμη και αυτές που χρησιμοποιούν με τα παιδιά της ηλικίας του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
-δεν είναι σε θέση να κατανοήσει ανέκδοτα ή ιδιωματισμούς
-διαβάζει με πιο αργό ρυθμό σε σύγκριση με το πώς μιλάει στην καθημερινή του ζωή
-αντιδρά όταν του ζητείται να διαβάσει, είτε είναι στο σπίτι είτε στο σχολικό περιβάλλον.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου