ΑΝΝΑ, ΝΑ ΕΝΑ ΜΗΛΟ

ΠΩΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΣ ΝΑ ΑΓΑΠΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΝΑ "ΔΙΑΒΑΖΕΙ" ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ


Όταν το παιδί μας αρχίζει να συνδυάζει τα γράμματα μεταξύ τους και να διαβάζει, ένας καινούριος κόσμος ανοίγεται μπροστά του και νέα δεδομένα προκύπτουν και για μας. Το πιο αστείο, δεν μπορούμε, πια, να το ξεγελάσουμε "πηδώντας" παραγράφους από τα παραμύθια για να κοιμηθεί νωρίτερα. "Μαμά, αυτό δεν το διάβασες", μας λέει αποστομωτικά και εμείς καλούμαστε να διαβάσουμε μέχρι τελευταίας...συλλαβής:) Είναι διασκεδαστικό να ακούς τα παιδιά να συλλαβίζουν, να κάνουν τα αναμενόμενα λάθη με τους φθόγγους και τα δίψηφα φωνήεντα. Να λένε τα παιδάκια παϊδάκια και άλλα πολλά ξεκαρδιστικά. Η αλήθεια είναι ότι η κατάκτηση της ανάγνωσης είναι μια από τις πιο σημαντικές για τους μικρούς μαθητές και είναι και στο χέρι μας να τους ενθαρρύνουμε να διαβάζουν γενικά, καθώς, μέσα από το διάβασμα, μαθαίνουν τόσες καινούργιες πληροφορίες.


Οι περισσότεροι γονείς ανησυχούν για την πρόοδο των παιδιών στην ανάγνωση, ίσως περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τομέα που διδάσκονται στο σχολείο. Κι αυτό διότι για να μπορέσουν να τα καταφέρουν στα Μαθηματικά, τη Γλώσσα, την Ιστορία ή τη Γεωγραφία, θα πρέπει να φθάσουν σε ένα σημείο αυτόματης ανάγνωσης. Εκτός από την προσωπική τους προσπάθεια, οι γονείς θα πρέπει να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν ενδιαφέρον ως προς την ανάγνωση και να καλλιεργήσουν τη δεξιότητά τους ως προς αυτή.

Πώς βοηθούν οι γονείς

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν πριν το δημοτικό, κυρίως μέσω της παρατήρησης. Βλέπουν τους γύρω τους να διαβάζουν εφημερίδες, βιβλία, χάρτες ή ακόμη και πινακίδες και κάπως έτσι εξοικειώνονται με την εικόνα των γραμμάτων. Κάπου εκεί τους ενθαρρύνουμε και εμείς (ειδικά με τις ταμπέλες και τις επιγραφές) και τους δείχνουμε ότι απολαμβάνουμε προσωπικά το διάβασμα.
Μπορεί οι νηπιαγωγοί να επισημαίνουν συνεχώς ότι τα παιδιά δεν χρειάζεται να ξέρουν να γράφουν ή να διαβάσουν πριν το δημοτικό-και αυτό είναι σωστό, κάθε πράγμα στον καιρό του-, αλλά αν ανιχνεύσουμε ότι το παιδί μας έχει έφεση στα γράμματα (κυριολεκτικά), μπορούμε να τους ενθαρρύνουμε.
Τι να κάνουμε: Όταν τους διαβάζουμε μια ιστορία, μπορούμε με τον δείκτη μας να δείχνουμε την αράδα την οποία διαβάζουμε. Πρόκειται για μια πολύ απλή διαδικασία, η οποία βοηθάει το παιδί να παρατηρήσει τις λέξεις, καθεμία από τις οποίες έχει το δικό της νόημα. Παράλληλα, το παιδί εξοικειώνεται με τη συνολική θεώρηση της ανάγνωσης, καταλαβαίνει, για παράδειγμα, ότι γίνεται από τα αριστερά προς τα δεξιά, από το πάνω μέρος της σελίδας προς τα κάτω. Μαθαίνει ότι οι προτάσεις αποτελούνται από λέξεις, ότι άλλες προτάσεις είναι μικρές και άλλες πιο μεγάλες και συνεχίζονται στην επόμενη αράδα.

 

Τι κάνουμε όταν το παιδί δεν θέλει να διαβάζει

Η διαδικασία της μάθησης της ανάγνωσης δεν εξαντλείται στην πρώτη δημοτικού, διαρκεί, ίσως, μέχρι και την τετάρτη. Κι αυτό διότι η ανάγνωση είναι μια περίπλοκη διαδικασία, για κάποιους πιο εύκολη, για κάποιους πιο δύσκολη. Το μυστικό για τους γονείς είναι να μην δίνουν υπερβολική έμφαση σε αυτό που λέμε "το παιδί πρέπει να μάθει να διαβάζει καλά". Εξίσου "έξυπνο" είναι το παιδί να ενθαρρύνεται να διαβάζει πέρα από τις σχολικές υποχρεώσεις. Να διαβάζει, δηλαδή, για την προσωπική του ευχαρίστηση. Ήδη από τα προσχολικά χρόνια, θα πρέπει να υπάρχουν στο σπίτι ερεθίσματα ανάγνωσης που εξάπτουν την φαντασία του παιδιου και ενισχύουν τη φυσική του περιέργεια για τον κόσμο που το περιβάλλει. Κάπως έτσι μπαίνει το πρώτο, σημαντικό λιθαράκι για την κατάκτηση του διαβάσματος.


3 πράγματα που πρέπει να έχουμε υπόψη

* Τα παιδιά που διαβάζουν γίνονται καλύτεροι αναγνώστες
* Η γραφή και η ανάγνωση είναι συμπληρωματικές δεξιότητες
* Ο ρόλος των γονιών είναι σημαντικός τόσο ως πρότυπο, όσο και ως υποστηρικτές της προσπάθειας των παιδιών τους.

Χρήσιμα tips

* Γίνετε ένα θετικό πρότυπο για τα παιδιά σας, διαβάζοντας οι ίδιοι, τόσο προσωπικά όσο και σε εκείνα.
* Παρέχετέ τους ποικιλία γραπτού υλικού (πχ με χόμπυ και ενδαφέροντα).
Ενθαρρύνετε δραστηριότητες που απαιτούν ανάγνωση. Μπορείτε να τους ζητήσετε να σας διαβάσουν τα υλικά μιας συνταγής όσο εσείς την εκτελείτε ή τις οδηγίες για να κάνετε μία κατασκευή.
* Καθιερώστε ώρες ανάγνωσης με τα παιδιά στο σπίτι. Ακόμη και δέκα λεπτά αρκούν.
* Γράψτε τους σημειώματα και ενθαρρύνετέ τα να σας απαντήσουν γραπτώς.
* Δανειστείτε παρέα με το παιδί σας βιβλία από τη βιβλιοθήκη.
* Το πιο σημαντικό: αναγνωρίστε και επιβραβεύστε κάθε προσπάθεια που κάνει το παιδί σας για να διαβάσει.










Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις